منظره ی افکار

بسم الله النور
سلام
گاهی بغض ها ، دلتنگی ها ، صداها ، فریادها و ... فقط با نوشتن معنا می شوند.
و این جا ؛
تنها جایی که می توان بدون هیچ دل واپسی فریاد ها را نوشت.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه

ح ق و ق دان

يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۱۶ ب.ظ

رئیس جمهور محترم امروز فرمودند:
اطلاعات اولیه‌ای که در این رابطه به من داده‌اند خیلی خوشحال‌کننده نبوده است.
از شورای نگهبان درخواست می‌کنم به این مسئله رسیدگی کند و اگر موردی قابل رسیدگی است که معتقدم این موارد زیاد هم هست، رسیدگی کند؛ من هم به عنوان رئیس‌جمهور از همه اختیاراتم استفاده می‌کنم.
امیدوارم شورای نگهبان که مانند رئیس‌جمهور پاسدار قانون اساسی است در رسالت سنگینی که بر دوش دارد، این موضوع را به گونه‌ای حل و فصل کند تا همان‌طور که مقام معظم رهبری بر یک انتخابات پرشور تاکید کردند و حتی گفتند که آنهایی هم که با نظام میانه خوبی ندارند به پای صندوق‌های رای بیایند، شورای نگهبان این دغدغه را حل کند و نگذارد دلواپسی ایجاد شود.

اما چند نکته:
- جناب آقای رئیس جمهور، چه چیزی باعث عدم خوشحالی شما شده است؟
- جناب آقای رئیس جمهور، شما چه اختیاراتی در این زمینه دارید که از همه ی اختیاراتتان استفاده می کنید؟ شما حقوق دان هستید، شما رئیس قوه ی مجریه ی این مملکت هستید یعنی باید قوانین را اجرا کنید؛ حال بفرمایید قانون چه اختیاری به شما در زمینه ی تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی داده؟
- جناب آقای رئیس جمهور، این دغدغه که شما را دلواپس کرده، عدم حضور مردم در انتخابات است یا عدم وجود افرادی همچون محسن و فاطمه هاشمی؟!
- جناب آقای رئیس جمهور، از سخنانتان عدم پاسداری از قانون اساسی می بارد؛ لطف کنید بگذارید پاسدارن قانون اساسی به کارشان برسند.


 

بی ربط نوشت:

- مدل فرمایشات جناب رئیس جمهور عرض می کنم: " تا اسم انتخابات پیش می آید برخی که ترسو هستند، می لرزند و می گویند می ترسیم سلامت انتخابات حفظ نشود؛ به جهنم که می ترسید بروید زیر پتو."

  • یه طلبه

نظرات  (۷)

  • کدخدا (م.م.ز)
  • سلام 
    احسنت حاجی
    دمت گرم
    پاسخ:
    سلام برادر
    ممنون از حضورتون و تشکر از اظهار نظرتون
    موفق باشید
    اصل‏ یکصد و سیزدهم:

    پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور
    است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏
    مستقیماً به‏ رهبری‏ مربوط می‏ شود، بر عهده‏ دارد.

    قسمتی از سوگند ریاست جمهوری:

    من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏ جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏
    ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏ کنم‏ که‏... از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و
    حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏ حمایت‏ کنم‏.
    پاسخ:

    با سلام و تشکر از حضورتون و اظهار نظری که فرمودین

    بنده هم به این اصل قانون اساسی واقف هستم ولی این اصل هیچ ربطی به رد یا تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ندارد چون این وظیفه به عهده ی شورای نگهبان است و اگر رئیس جمهور دخالت کند، نه تنها به وظیفه ی قانونی اش عمل نکرده بلکه قانون اساسی کشور را هم زیر پا گذاشته است.
    البته جناب دکتر روحانی اگر دلسوز مردم هستند لطف کنند وزیری را که عامل کرسنت شده اند (جناب آقای زنگنه) و خسارت چند ده میلیارد دلاری بر کشور و بیت المال وارد ساخته اند را برکنار و با معرفی به محاکم قضایی و پیگیری پرونده ی ایشان، حقوق مردم را بازگردانند؛ نه اینکه در کار نهادهای دیگر کشور دخالت کنند.
    چیزی که عرض کردم حداقل وظیفه ی قانونی ایشان است و از این قبیل امور بسیارند
    ..

  • مهدی صنعتی
  • آن چه البته به جایی نرسد فریاد است...
    عزیز من!
    1. وقتی رییس جمهور قسم شرعی خورده است که از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و
    حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏ حمایت‏ کند وظیفه اش هست وقتی می بیند حقوق عده ای در بررسی صلاحیتها ضایع شده از آنها دفاع کند. خصوصا آنکه هنوز شورای نگهبان که مرجع نهایی است اظهارنظر نکرده است.

    2. تجربه نشان داده مطالبی که شما علیه دیگران می نویسید بعضا حاوی تهمت، شتابزده و بدون اطلاع از ابعاد واقعی مساله است. قرار نیست رییس جمهور متناسب با چنین قضاوتهایی با وزرایش رفتار کند.

    3. امام خمینی درباره شورای نگهبان عبارات دیگری هم دارد کاش به آنها هم توجه می کردید. مثلا:

    « بسمه تعالی. حضرات  فقهای محترم شورای نگهبان -دامت افاضاتهم- با سلام وآرزوی موفقیت برای شما و تمامی آنانی که قلبشان برای پیروزی اسلام می تپد. گاهی دیده می شود که بعضی از آقایان محترم در مسائلی وارد می شوند که موجب وهن شورای نگهبان است. فقهای محترم باید توجه داشته باشند که نباید در مسائلی  که مورد درگیری هست وارد بشوند. از باب مثال در شان شورای نگهبان  و حتی خود حضرت آقای خزعلی نیست که به افراد مختلف تندی کند. اینکه دیگر روشن است که روی منبر ویا هر جای حرام است به مسلمانی نسبت «کمونیستی» داد. بر فرض که ایشان بگوید من نسبت ندادم ولی این را که معترفند که گفته اند:می گویند، آقای سلامتی کمونیست است.آیا این توهین و گناه بزرگ از شخصی که عضو شورای نگهبان است آن هم به مسلمانی که نماینده مردم تهران است،شرعا چه صورتی دارد؟
    مادامی که شما اینگونه عمل می کنید بازهم توقع دارید جوانان انقلابی تند،احترام شما را بگیرند؟ آیا شخصی که می آید نزد فقهای شورای نگهبان ومی گوید:اگر گناهی هم کرده ام توبه می کنم،راه درستی را  رفته است یا کسی که روی منبر این توبه را به عنوان ضعف یک نماینده نقل می کند؟ بحث بر سر خوبی وبدی نمایندگان وسایر افراد نیست، بحث بر سر گناه  و کج رفتن است. همه باید توجه کنیم که آلت دست بازیگران سیاسی نشویم.  باید سعی شود آقایان به عنوان منبری پرخاشگری که تا این مرحله حاضر است پیش رود ؛معرفی نشوند. شما نگویید،آنها به ما بد می گویند وما با این صحبت ها جواب آنها را می دهیم. آنها که به شما بد می گویند،پست مقدس شورای نگهبان را ندارند .شما در مکانی نشسته اید که باید خیلی از مسائل را با سکوت و وزانت خویش حل کنید. حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه ای ها همه چیزتان را نابود کردند. من به شما آقایان علاقمندم ولی لازم می دانم گاهی که مسئله ای  را می بینم تذکر بدهم. والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته. روح الله الموسوی الخمینی (منبع: صحیفه امام - جلد ٢١- صفحه 612)
    پاسخ:
    با سلام و تشکر از حضور دوباره تان و اظهار نظرتان در مورد پاسخ بنده
    اما نظر من در این زمینه:

    1. بهتر است در این زمینه به همه ی ابعاد نگاه کنیم.
    نباید فقط به متن قسم رئیس جمهور توجه کرد بلکه باید توجه داشت که قسمی که رئیس جمهور یاد کرده، باید در چارچوب قانونی اجرا شود و قانون هم اجازه ی ورود رئیس جمهور در تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات را نمی دهد.
    ضمن اینکه، بنا به برداشت شما کار رئیس جمهور بسیار سخت می شود چون رئیس جمهور باید به تمامی پرونده های قضایی، مشکلات جزیی مردم در مواجهه با برخی ادارات و اموری از این قبیل هم بپردازد. قطعا خود شما هم چنین چیزی را در حوزه ی وظایف رئیس جمهور قبول ندارید.

    2.اگر مطلبی که من در جواب نظر اول شما نوشته ام شتابزده بوده و حاوی تهمت بوده؛ خداوند متعال از سر تقصیرات من بگذرد. ولی چیزی که قابل توجه است اینست که اظهارات بنده در مورد وزیر نفت، با توجه به حکم دادگاه بین المللی علیه کشورمان و محکومیت ایران به پرداخت غرامت چند ده میلیارد دلاری، تایید می گردد.

    3. با نگاهی منطقی به نوشته ی خودتان متوجه خواهید شد که قیاس تان مع الفارق است. فرمایشی که شما از حضرت امام نقل کرده اید خطاب به فقهای شورای نگهبان در مورد رفتار اشتباه یک فردی است که جزء افراد شورای نگهبان است و حضرت امام از فقهای شورای نگهبان میخواهند که از این قبیل اشتباهات انجام ندهند؛ در حالی که چیزی که من از فرمایشات حضرت امام نقل کردم در مورد جایگاه شورای نگهبان ( نه افراد شورای نگهبان ) است و اصلا قیاس این دو مطلب بی مورد است. مگر اینکه شما بگویید که همین اشتباه هم الان از طرف شورای نگهبان صورت گرفته که در این صورت باید دلیل بیاورید.

    با تشکر از حضور شما
    برادر من!

    سلام

    1. جنابعالی رییس جمهور را خطاب کرده اید که: شما چه اختیاری در این زمینه [پی‌گیری رد صلاحیت نامزدها] دارید. بنده هم به شما بر اساس قانون و بخصوص مفاد سوگند ریاست جمهوری پاسخ داده‌ام که وی حق ورود و پی‌گیری این موضوع را دارد. اما پرواضح است که تصمیم‌گیری نهایی برعهده شورای نگهبان است. رییس جمهور هم نگفته که تصمیم نهایی را من می گیرم!

    2. جدای از اینکه اصل ماجرای فلان دادگاه چیست برای من جالب است که احکام چنین دادگاه‌هایی برای شما حجت است! با این حساب از ابتدای انقلاب تاکنون باید افراد زیادی از سران کشور را برای گذراندن محکومیت تحویل خارجی‌ها می‌دادیم. چرا دعواهای داخلی ما باید دشمن شادکن باشد؟!

    3. امام خمینی با استناد به یک نمونه یک منش را زیر سئوال برده و در عبارات متعددی کل مجموعه را مورد خطاب قرار داده‌اند.

    موفق باشید.
    پاسخ:
    با سلام و تشکر از حضور دوباره ی شما

    1. برادر بزرگوار هرچند که جایگاه قانون را بیان کردم ولی پافشاری شما بر قضیه ی سوگند رئیس جمهور، من را متقاعد کرد تا از نظر حقوقدانان استفاده کنم. طبق تفسیر شورای نگهبان از اصل 113 قانون اساسی، رئیس جمهور حق دخالت یا نظارت بر قوای دیگر را ندارد. پس در نتیجه نظر بنده همان چیزی است که شورای نگهبان از این اصل برداشت کرده است.
    مطلبی را که مربوط به سال 91 ( زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد ) هست را می گذارم. هر چند رئیس جمهور تغییر کرده ولی قانون همان قانون و جایگاه ریاست جمهوری همان جایگاه ریاست جمهوری ست.
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910803001023

    2. شما در اصل ماجرای دادگاهی شک دارید که حداقل دو وزیر این دولت در مورد حکم آن دادگاه به ضرر ایران و محکومیت ایران در دادگاه لاهه به پرداخت غرامت صحبت کرده و آن را تایید کرده اند. برای آگاهی کامل لینک سخنان وزیر ارشاد که در مجلس داشته اند را می گذارم.
    http://www.jahannews.com/fa/doc/news/426962/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D9%85%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-%DB%B1%DB%B4-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D9%85

    در مورد رای دادگاه باید عرض کنم که دادگاه داشت به سود کشور ما پیش می رفت تا اینکه آقای زنگنه وزیر نفت شدند و با سهل انگاری ایشان و اینکه خود ایشان در این پرونده ممکن بود متهم شود، وزارت نفت از ارائه ی مستندات دیگری که باعث صدور رای به سود کشورمان می شد اجتناب کرد. در اینجا لازم است که از این وزیر سوال شود که چرا با عدم ارائه ی مستندات باعث چنین ضرر بزرگی بر بیت المال شده است. پر واضح است که این مساله یک اختلاف داخلی نیست بلکه یک فساد مالی بزرگ است و نباید از کنار آن بگذریم.

    3. من هم قبول کردم که سخنان حضرت امام خطاب به کل شورای نگهبان است ( در نظر قبلی بیان کرده بودم ). اما مساله اینجاست که مگر کسی از شورای نگهبان بر خلاف آنچه حضرت امام فرموده اند عمل کرده اند که شما این مطلب را گذاشتید؟ اگر من مطلبی از حضرت امام نقل کردم از این بابت بود که جناب رئیس جمهور دقیقا بر خلاف جهت شورای نگهبان عمل می کنند و از اینرو فرمایشات حضرت امام را یادآور شدم.

    باز هم کمال تشکر را دارم
  • فاطمه دریایی
  • :|
    سلام برادر!

    1. با تعابیر شما قسم شرعی رییس جمهور مبنی بر «دفاع از آزادی‏، حرمت‏ اشخاص‏ و
    حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته»‏ بی‌معنا و غیر قابل اجراست. لذا باید تلاش کرد تا از قانون حذف شود.

    برخلاف نگاه شما، بنده معتقدم نه تنها رییس جمهور بلکه آحاد ملت به حکم وظیفه‌ی امر به معروف و نهی از منکر و النصیحة لائمة المسلمین حق دارند ضایع‌کنندگان حقوق اساسی ملت را مورد ملامت قرار دهند. وقتی قانون اساسی دست نمایندگان مجلس را برای اظهارنظر در تمام مسایل مملکت بازگذاشته، به مراتب رییس جمهور (به عنوان دومین شخص مملکت و کسی که طبق قانون اساسی در نبود رهبری وظیفه‌ی اداره‌ی حکومت را بر عهده دارد) از تکالیف بیشتری برای پی‌گیری حقوق ملت برخوردار است.

    به عبارت دیگر لزوم دفاع رییس جمهور از حقوق افراد از نوع حق نظارتی است که همه‌ی ملت بر اجزای حکومت دارند. با این تفاوت که رییس جمهور، رییس مردم (جمهور) و تبلور خواست آنها و عالی‌ترین نماینده‌شان است.

    3. بنده در اصل ماجرای کرسنت شک نکرده‌ام. بلکه فقط گفته‌ام باید اصل ماجرا را فهمید. وزیر ارشاد در همین سخنانی که شما به آن اشاره کرده‌اید نه تنها ماجرا را تمام شده ندانسته بلکه خواستار اتخاذ روشی شده که در نهایت به ضرر ایران تمام نشود. وی در همین سخنان از امضای مصوبه شورای عالی امنیت ملی توسط مقام معظم رهبری درباره‌ی ممنوعیت اظهارنظر درباره‌ی ماجرای کرسنت خبر داده است.
    اخیراً نیز آقای زاکانی بخاطر طرح مسایلی درباره کرسنت به دادگاه احضار شده‌ است.
    آیا شما می‌دانید چرا سخن از محکومیت ایران به پرداخت غرامت پیش می‌آید؟ این محکومیت بخاطر عقد قرارداد در دوران وزارت زنگنه است یا بخاطر ممانعت دیگران از اجرای این قرارداد؟!

    4. خداکند که روش اعضای شورای محترم نگهبان دربرخورد با افراد بهتر شده باشد. خدا کند که آقایان مثل آب خوردن نامزدها را به اتهام عدم التزام به اسلام و... رد صلاحیت  نکنند.
    پاسخ:
    با عرض سلام و تشکر از ایراد نظرتان
    برادر بزرگوار
    1. با توجه به قانون اساسی و تفسیر آن، رئیس جمهور حق دخالت در رد یا تایید صلاحیت ندارد. این تعبیر من نیست، این قانون اساسی و تفسیر آن است.
    چرا میگویید قسم شرعی رئیس جمهور باید حذف شود؟ لازم نیست حذف شود بلکه در زمینه ای که قانون اجازه داده که ایشان به قسم شان عمل کنند، آنرا عملی سازند.
    به نظرم برداشت شما خیلی سطحی است.
    اگر بنا به نظر شما باشد که دیگر باید رئیس جمهور کل وقتش را که هیچ بلکه کل وقت هئیت دولت و کارمندان دولت را بگذارند برای رفع مشکل کسانی که به نظر خودشان در دادگاه ها به حق شان نرسیده اند. برداشت شما نوعی تمسخر قانون و جایگاه ریاست جمهوری است.
    دوباره عرض میکنم؛ کل استدلال شما بنا بر اصل 113 قانون اساسی و قسم رئیس جمهور است.
    اصل 113 قانون اساسی که تفسیر هم شده است کلا ادعای شما را رد میکند.
    قسم رئیس جمهور هم باید در راستای قانون اجرا شود و از آنجا که رئیس جمهور حق دخالت در چنین کاری را ندارند پس قسم شان در اینجا ورود نمی کند.

    2. اصل ماجرای کرسنت چیست؟
    اصل ماجرا این است که در زمان آقای زنگنه قراردادی 25 ساله با امارات بسته می شود که گاز را به قیمتی ثابت به آن کشور بفروشیم. در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد متوجه می شوند که این قرار داد به ضرر کشور است و پولی که در قرار داد ذکر شده از قیمت استخراج گاز در ایران کمتر است. پیگیری ها نشان می دهد که قرارداد به دست کسانی منعقد شده که به جای منفعت کشور به منعفت جیبشان فکر کرده اند و قیمت را پایین قرار داده اند و در ازایش رشوه گرفته اند.
    با توجه به مدارک موجود، اجرای قرارداد را کنسل کرده و در دادگاه لاهه شکایت می کنند. دو جلسه دادگاه به نفع ایران پیش می رود و فقط یک جلسه دیگر باقی می ماند که در صورتی که رای به سود ایران می شد، باید به کشور ما غرامت پرداخت می شد. ( دقت کنید که کنسل شدن قرارداد و شکایت از امارات باعث سود چند برابری برای کشور می شد ) تا اینکه جناب زنگنه وزیر نفت شدند و از ارائه ی مستندات به دادگاه خودداری کردند و این باعث شد که ایران مقصر شناخته شود و محکوم به پرداخت خسارت.
    حالا شما بفرمایید دولت احمدی نژاد که قرارداد را کنسل کرده و با شکایت به دادگاه لاهه، داشت غرامت برای کشور میگرفت مقصر است یا جناب آقای زنگنه؟
    لطفا کمی انصاف. شما دارید جای متهم و شاکی را عوض می کنید.
    چرا این دولت به هیچ تقاضای دادگاه لاهه توجه نکرد؟؟؟؟؟؟؟؟

    3. این سخن شما در مورد اعضای شورای نگهبان، عین بد اخلاقی و توهین به اعضای شورای نگهبان است. اعضای شورای نگهبان هر کاری که کنند بالاخره یک عده ای ناراحت می شود. خب بعدش بگویند که شورای نگهبان مثل آب خوردن در حق ما ظلم کرد؟! اگر اینطور باشد که دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.
    یادمان باشد که مطیع قانون باشیم و قانون هر چه گفت قبول کنیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">