منظره ی افکار

بسم الله النور
سلام
گاهی بغض ها ، دلتنگی ها ، صداها ، فریادها و ... فقط با نوشتن معنا می شوند.
و این جا ؛
تنها جایی که می توان بدون هیچ دل واپسی فریاد ها را نوشت.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه

گل به خودی

يكشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۸ ب.ظ

امروز و با تاخیری بیش از 24 ساعت از تایید خبر اعدام ( شهادت ) آیت الله نمر باقر النمر، رئیس جمهور کشورمان جناب آقای دکتر روحانی بیانیه ای را در این زمینه صادر کردند.

اما در این رابطه دو نکته ی مهم به چشم می خورد:

1. در حالی این بیانیه صادر گردید که متاسفانه هم گذشت زمان و هم لحن آن به نوعی نشانه ای بر کم اهمیتی این مساله از دیدگاه رئیس جمهور محترم دارد و این در حالی ست که کشور عربستان سعودی و حاکمین پست و دغل بازش همیشه و خصوصا در سال اخیر، بدترین و جسارت آمیزترین و موهن ترین گفتار و رفتار را نسبت به جمهوری اسلامی از خود نشان داده و همچون گرگ های خشمگین مدام لطمه ای را بر مردم و حکومت مردمی کشورمان وارد ساخته اند.
جناب آقای روحانی، شاید برخی بر این باور باشند که چون اقدام رژیم یهودی آل سعود در مورد یکی از اتباع کشور خودش بوده فلذا نمی توان توقع جدیت بیشتری از شما داشت و شما به عنوان رئیس جمهور کشوری دیگر فقط به همین اندازه حق ورود دارید.
اما این دلیل خوبی برای ملایمت شما نیست، چرا که ما پیش از این نیز اقدام صریح و قاطعی از شما در مواردی همچون فاجعه ی منا و پیش از آن فاجعه ی فرودگاه جده ندیدیم.
در حقیقت دلیل این ملایمت چیزی جز طرز نگاه شما به مسائل امور خارجی نیست. همان طرز نگاهی که برایش ارتباط با همه ی دنیا (حتی کشورهایی که هیچ ارزشی برای مان قائل نیستند) در اولویت است و راه کارش چشم پوشی از غلط ها و اشتباهات آنهاست. همان طرز فکری که باعث می شود شما رئیس جمهور کشوری که بیش از 36 سال است مدام با کشورمان مشکل داشته و هیچ وقت ابراز پیشمانی نکرده و همین الان هم با رفتاری وقیحانه ما را تهدید به حمله ی نظامی می کند را با لفظ "فردی مودب و باهوش" مورد خطاب قرار دهید.
رئیس جمهور محترم، شما هم روحانی هستید و هم حقوق دان. در مسلک روحانیت به اجتهاد رسیده اید و در حقوق دارای مدرک دکتری. من از شما سوال می کنم که این طرز نگاه شما در کجای دین اسلام و یا حتی در کجای حقوق بین الملل و دکترین حقوقی دنیا یافت می شود؟!


2. در این بیانیه حرکت گروهی از مردم که دست به اقدامات غیر قانونی زده اند و با تجمع و ورود غیر قانونی به سفارت و کنسولگری رژیم سعودی باعث سوءاستفاده ی دشمنان شده اند را تهدید به برخورد جدی کرده اید و از نهادهای مربوط تقاضای اجرای عدالت داشته اید.
جناب آقای دکتر روحانی، در اشتباه افرادی که دست به اقدامات هنجار شکنانه زده اند شکی نیست و همچنان که حضرت آقا در مورد حمله به سفارت انگلیس در سال 1390 فرمودند: "در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث [انگلیس]، احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان [به داخل سفارتخانه] درست نبود." ما نیز چنین اقداماتی را صحیح نمی دانیم.
لیکن پیام شما بیشتر در محکومیت حرکت مردم کشورمان است تا محکومیت حرکت خبیثانه ی رژیم سعودی. علت چنین پیامی چیست؟ مردم ما تا کی باید ضربه های محکم شما را به خودمان و ملایمت هایتان را با بیگانگان و حتی دشمنان نظام را تحمل کنند؟ مردم ما تا کی باید علاوه بر فشار دشمنان قسم خورده، با اخم ها و طعنه ها و نا ملایمت های شما کنار بیایند؟ اصلا علت چنین اقدامی چیست؟
علت چنین حرکتی از مردم تا حدود زیادی به شما بر می گردد. زمانی که مردم این کشور می بینند که به حجاج ایرانی تعرض می شود و دولت ایران به صورت قاطعانه برخورد نمی کند؛ وقتی می بینند که در مراسم حج چگونه چند صد تن از حجاج ایرانی کشته می شوند و دولت عربستان به جای عذرخواهی، مردم ایران را مقصر این حادثه خطاب می کند و در مقابل دولت ما نه تنها پاسخی محکم به یاوه سرایی های آنان نمی دهد بلکه خود را عاجزانه در مقابلشان به خاک انداخته و به آنان التماس می کند؛ آیا حق ندارند که فکر کنند که قطعا در این مورد هم هیچ واکنش مناسبی از سوی شما و کابینه ی شما صورت نخواهد گرفت؟
جناب آقای روحانی قبول کنید که رفتار غیر قانونی مردم به این خاطر است که امیدی به پاسخ قانونی از سوی شما نداشتند و در نهایت کار به جایی کشانده شد که باز هم خود ما محکوم شویم.
  • یه طلبه

نظرات  (۱)

  • محمدهادی علی بابائی
  • سلام
    سوآل این‌جاست که در دولت قبل که پاسخ صریح و قاطع به طرف‌های مقابل بود چرا جریان آنارشیستِ انقلابی سفارت انگلستان را تسخیر کرد؟!
    پرسش این است که چرا فاجعه 22 بهمن قم که مورد سرزنش صریح رهبری قرار گرفت در استقبال مطهری در شیراز تکرار شد؟
    به رغم این که با انفعال سیستم دیپلماسی کشور در این دولت به طور ویژه مخالفم اما این که خیانت‌های لمپن‌های ریشویی که پشت همه قضایا (از 22 بهمن قم تا شیراز مطهری تا حرم امام تا سفارت انگلیس تا کنسولگری سعودی در مشهد تا سفارت سعودی) هستند را واکنش به انفعال دولت یا خطای احساسی تقلیل دهیم و معرفی کنیم هم ساده‌انگارانه است. و با این منش باید منتظر باشید دیپلماسی ما روز به روز تهی‌دست‌تر شود.
    امروز مهم‌ترین موضع حاکمیت در سیاست داخلی باید تو دهنی زدن به این‌ها باشد. اشتباه و احساسات آنی تکرارپذیری چند ساله ندارد! این‌ها ایدئولوژی ضدیت با مقررات است نه روحیه انقلابی. دولت حسن و محمود و... هم بی تاثیر است!
    وقتی بسیج دانشجویی (ظاهرن) یا هر مزخرف دیگری بیانیه می‌دهد و می‌گوید به رغم عدم صدور مجوز تجمع، ما تجمع می‌کنیم باید روح روح الله توی دهنشان بزند که «غلط می‌کنید که قانون را قبول ندارید. قانون شما را قبول ندارد.» این بیانیه و این تجمع غیر قانونی خطا نیست، اصل عقیده‌ی قانون‌شکنی و قانون‌شکمی است!
    این‌ها دست بالای کشور را در مناسبات بین المللی پایین کشیدند. خبر خودشان به جای شهادت شیخ قرار گرفت. بزرگ‌ترین فرصت تاریخی جمهوری اسلامی علیه سعودی را به بهانه ناتوانی دولت به بزرگ‌ترین تهدید منطقه‌ای تبدیل کردند. این‌ها اگر از سفارت انگلیس و بی بی سی حقوق نگیرند بیگاری کرده‌اند، احمق‌ها!
    پاسخ:
    با سلام و تشکر از نظر شما
    اگر به صورت روانشناختی به مساله نگاه کنیم می بینیم که در این جور قضایا سه دسته طرز فکر وجود دارد.
    1- گروهی که خود را کاملا تابع قانون و مقررات می داند و با فکر می تواند هیجانات خود را در مسیر درست به کار ببرد و کار اشتباهی که باعث ضررو زیان می شود نکند.
    2- گروهی که استفاده از عقل و درایت را برای روز مبادایی که هیچ وقت نخواهد آمد گذاشته اند و فقط هیجانات و احساسات اند که همان طور که شما فرمودید روحیه شان ضدیت با مقررات است نه روحیه ی انقلابی و در حقیقت اگر از دشمنان حقوق نگیرند بیگاری کرده اند.
    3- گروه سومی که در بین این دو گروه قرار دارند. گروهی که تا حدودی معقول و تا حدودی هیجانی هستند. این گروه معمولا تحت تاثیر جو قرار گرفته و خیلی زود به رنگ یکی از دو جریان قبلی در می آیند. در بین انسان ها ( نه فقط ما ایرانی ها ) این گروه بسیار بیشتر از بقیه اند.

    با توجه به آنچه بیان شد من هم قبول دارم که برخی حرکات در هر صورتی دارای طرفدارنی هست و کاری به رئیس جمهور و دولت و حکومت ندارد و در هر صورت شعبون بی مخ هایی نیز در جامعه ی ما هنوز وجود دارد(همان گروه دوم که شما در نظرتان به برخی از خرابکاری هایشان اشاره فرمودید).
    اما متن این پست من اشاره به این مساله دارد که اگر دولت رفتار مناسبی را از خود نشان می داد بسیاری از کسانی که جز گروه سوم هستند اصلا به این فکر نمی افتادند که چنین تجمعی و چنین خرابکاری را انجام دهند.
    البته همان طور که در متن هم گفتم این حرکت آنان گل به خودی بود و هیچ توجیه عقلی ندارد. به هیچ عنوان هم نمی خواهم کل اشتباه را به گردن دولت بیندازم و رفتار قانون شکنان را توجیه کنم و بالعکس با برخورد قاطع با آنان موافقم، اما نکته ی بحثم همان بود که عرض کردم.
    با تشکر
    یا علی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">